Rynek energetyczny w Polsce zmaga się dziś zarówno ze zmianami, wynikającymi z restrukturyzacji i deregulacji w obszarze sprzedaży energii i gazu, jak i wyzwaniami, właściwymi dla dużych przedsiębiorstw – jak wspomóc pracowników, aby byli bardziej zaangażowani, efektywni i lepiej ze sobą współpracowali. W każdym z tych obszarów kluczowe wsparcie oferują systemy informatyczne, które są również podstawą wszelkich rozwiązań, zwiastujących dopiero przyszłe standardy.
Polski rynek energetyczny przechodzi dziś ogromną transformację, wynikającą z uwolnienia rynku. Ten proces wpływa dziś na kluczowe wyzwania, jak walka o klienta, rozszerzenie oferty o inne media, ale też sprzedaż energii przez inne podmioty, jak spółki obrotowe handlujące gazem ziemnym, czy operatorzy telekomunikacyjni. Tutaj też pojawia się kwestia zdobywania klienta przez atrakcyjne dodatki do swojej oferty podstawowej, jak opieka ubezpieczeniowa i fachowa pomoc techniczna elektryka, hydraulika, czy gazownika w razie awarii, ale też subskrypcja usługi Office 365, która daje klientom m.in. dostęp do popularnych aplikacji jak Word, Excel czy Power Point.
Kolejnym dużym wyzwaniem, które kształtuje branżę energetyczną jest restrukturyzacja i konsolidacja rynku. To oznacza konieczność ujednolicenia procesów w łączonych podmiotach, integrację zespołów, zasobów i systemów informatycznych.
Po pierwsze: redefinicja strategii informatycznej i integracja
Oba te zjawiska wymagają odpowiednich systemów informatycznych, które pozwolą ujednolicić działanie przedsiębiorstwa czy grupy kapitałowej, zintegrować obecnie wykorzystywane rozwiązania i dane, a następnie zabezpieczą obszar utrzymania i pozyskiwania klientów, czyli obsłużą obszary marketingu, automatyzacji sprzedaży oraz obsługi klienta.
W te potrzeby branży doskonale wpisuje się system MECOMS™, który został zaprojektowany i zbudowany w warunkach uwalnianego rynku energetyki i utilities w Europie Zachodniej w trakcie jego przekształceń. MECOMS™ umożliwia dowolnej wielkości firmom energetycznym i dostawcom mediów ujednolicenie procesów biznesowych zarówno w obszarze rynków regulowanych, jak i uwolnionych. Rozwiązanie, oparte na Microsoft Dynamics AX™ i wydajnej bazie danych SQL, gromadzi wszystkie informacje dotyczące pomiarów, klientów i infrastruktury sieciowej w centralnej bazie, korzystając z ujednoliconego modelu danych przedsiębiorstwa energetycznego lub dostawcy mediów. Obsługuje trzy podstawowe obszary działalności firmy energetycznej: pomiary, rozliczenia oraz zarządzanie majątkiem i brygadami technicznymi. Funkcjonalność rozwiązania rozmieszczona jest wokół pięciu domen biznesowych, podzielonych na moduły. Powiązane są one ze sobą poprzez Architekturę EUCA (Energy and Utilities Community Architecture) – model danych stworzony specjalnie dla energetyki. Modularna budowa systemu MECOMS™ umożliwia zakup i wdrożenie modułów systemu wybranych zgodnie z potrzebami konkretnej firmy. Podstawowa funkcjonalność zarządzania przedsiębiorstwem i obsługi standardowych procesów (np. fakturowania) odbywa się z wykorzystaniem modułów warstwy Microsoft Dynamics AX™.
Platforma została bardzo dobrze przyjęta przez rynek – może pochwalić się ponad 60 istotnymi referencjami oraz instalacjami obsługującymi od kilku do kilkunastu milionów odbiorców. Co więcej, jest na tyle elastyczny, że znalazł zastosowanie jako system rozliczający wykorzystanie infrastruktury przez linie lotnicze na jednym z lotnisk europejskich. Wyniki wdrożeń poszczególnych modułów pokazują jego realne korzyści: MECOMS™ CIS podnosi efektywność pracy średnio o 20%, co daje realną możliwość większego zaangażowania pracowników w obszarze pozyskiwania nowych klientów lub sprzedaży nowych produktów, a Microsoft Dynamics CRM™ w scenariuszu Unified Service Desk daje nawet 25-procentowy spadek liczby reklamacji klientów i obniżenie kosztów operacyjnych o 15%.
Po drugie: wsparcie komunikacji i wymiany wiedzy wśród pracowników
Innym wyzwaniem, stojącym dziś przed praktycznie każdym dużym przedsiębiorstwem jest komunikacja wewnętrzna. W firmach energetycznych o dużej skali zatrudnienia dostęp do aktualnych informacji branżowych i wewnętrznych, a także możliwość szybkiej współpracy z kolegami o właściwej specjalizacji jest wyjątkowo istotna. Dlatego rośnie znaczenie portali wewnętrznych, które są nie tylko „tablicą ogłoszeń”, ale miejscem współpracy wielu działów, w efekcie przekładając się na wyższą efektywność osobistą pracowników. Przykładem takiego rozwiązania w branży energetycznej jest „Tauronet”, korporacyjny portal intranetowy w Grupie TAURON. To jedno z największych tego typu wdrożeń wśród przedsiębiorstw w Polsce, oparte na oprogramowaniu SharePoint 2013 – dostęp do systemu posiada ponad 15 tys. pracowników, a każdego dnia korzysta z niego przeszło 8 tys. użytkowników, którzy mogą „poruszać się” w ramach kilku obszarów tematycznych.
Portal umożliwia między innymi publikowanie wewnętrznych i wewnątrzkorporacyjnych aktów normatywnych, pozwala na profilowane, inteligentne zarządzanie bieżącymi informacjami i poradami dla pracowników. W ramach portalu wdrożono też wspólną książkę adresową pracowników Grupy TAURON, narzędzia do prowadzenia cyklicznej sprawozdawczości w ramach obszarów zarządczych oraz dedykowane rozwiązana do zarządzania dokumentacją organów korporacyjnych. Takie podejście do budowy portalu wewnątrzkorporacyjnego nie tylko przekłada się na codzienną pracę, ale też zdobywa uznanie na świecie – Tauronet został uznany za jeden z dziesięciu najlepszych intranetów roku w prestiżowym konkursie organizowanym przez Nielsen Norman Group.
Po trzecie: rozwiązania inteligentne
Smart metering i predictive maintenace to dwa kolejne kierunki rozwiązań dla energetyki. Wykorzystujemy tu rozwiązania analityczne do pozyskiwania dodatkowych, do tej pory niewykorzystywanych a jednocześnie bardzo wartościowych informacji z sieci dystrybucyjnych. Pozwalają one na zwiększenie efektywności branży energetycznej w wielu obszarach, jak np. podniesienie jakości świadczonych usług, trafniejsze planowanie rozwoju infrastruktury oraz bieżących prac. Procesy te zachodzą w oparciu o całą gamę rozwiązań informatycznych, klasy Power BI, które są częścią lub powinny być zintegrowane z wymienionymi wcześniej systemami, aby zapewnić maksymalną synergię i efektywność.
Modernizacja technologii informatycznych w sektorze energetycznym pozwoli przez wiele lat czerpać korzyści z lepszej organizacji pracy i narzędzi, które umożliwiają właściwą i dogłębną analizę danych, a przez to – podejmowanie trafniejszych decyzji. To jednak nie wszystko. Energetyka to rosnący rynek dla takich rozwiązań jak usługa chmurowa Azure Machine Learning, która jest wykorzystywana do przewidywania zachowań lub zdarzeń w oparciu analizę ogromnych ilości danych. Są to rozwiązania niezbędne w momencie, w którym rozpoczyna się rozwój energetyki prosumenckiej, czyli opartej o generowanie prądu przez indywidualnych odbiorców. Firmy energetyczne, które odpowiadają przecież za dystrybucję energii będą musiały zarządzić nową sytuacją, jaką jest dystrybucja prądu z wielu rozproszonych źródeł. Ponadto, to krok w kierunku Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0, który już dziś może być wykonany. Przykładem takiego podejścia jest sam Microsoft i kampus centrali firmy w Redmond, gdzie w 150 budynkach 30 tysięcy urządzeń jest połączonych w inteligentną sieć, która dzięki daleko posuniętej autonomii pomaga uzyskać oszczędności na wielu polach.
Zapraszamy Państwa na konferencję EuroPOWER w dniach 8-9 kwietnia 2015, gdzie zaprezentujemy wizję współpracy biznesowej i technologicznej z przedsiębiorstwami z sektora energetycznego.
Autor:
Michał Kaczurba
Menedżer ds. rozwiązań dla sektora energetycznego i przemysłowego
Microsoft sp. z o.o.
Data publikacji: