Branża fotowoltaiczna w 2022 roku przeżyła niezwykłą rewolucję. Zmiany, które zaszły na tym rynku, w znaczący sposób wpłynęły i przez kolejne lata będą wpływały na funkcjonowanie sektora PV w Polsce i na świecie. Nie bez znaczenia będzie również sytuacja geopolityczna, która odcisnęła piętno na funkcjonowaniu energetyki słonecznej. Jak rozwinie się fotowoltaika w 2023 roku? Jakie kroki należy podjąć, aby podmioty działające na tym rynku zanotowały znaczny wzrost sprzedaży? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.
Rynek fotowoltaiki w 2022 roku
Pierwszy kwartał bieżącego roku był rekordowy pod względem liczby montaży paneli fotowoltaicznych. Powodem była zmiana przepisów, które mówiły, że aby móc skorzystać ze starego systemu upustów, konieczne było podłączenie instalacji PV do końca marca 2022 r.
Spowodowało to sytuację, w której najwięksi operatorzy pod koniec pierwszego kwartału odnotowali prawie 60 tys. nowych przyłączeń do sieci. Kolejne miesiące przyniosły spadek o niemal 90%, jednak nie stanęło to na drodze do pobicia rekordu całkowitego wytworzenia prądu przez fotowoltaikę w Polsce. Do sierpnia 2022 r. było to 12% całej produkcji.
Obecna sytuacja geopolityczna daje rynkowi PV wyjątkowe możliwości. Czynnikiem, który będzie miał ogromny wpływ na rynek fotowoltaiki w 2023 roku, będzie bowiem przedłużający się kryzys energetyczny, z którym boryka się zarówno Polska, jak i cała Europa. Powodem tych problemów jest z pewnością konflikt zbrojny na Ukrainie. Konsekwencje tej sytuacji dotykają przedsiębiorców i użytkowników końcowych na wielu płaszczyznach. Pojawiają się zauważalne dla wszystkich trudności w dostępie do węgla, gazu oraz ropy.
Szanse i wyzwania w branży PV
Dużym wyzwaniem na rynku fotowoltaicznym jest kwestia rozliczenia za użytkowanie instalacji. Jeśli dochodzi do sytuacji, w której rozliczenie jest powiązane z dużą ilością energii, zaczynają pojawiać się interpretacje, mówiące o tym, że powinno to skutkować koncesją na obrót energią. Niestety, ten i kilka innych przypadków pokazuje, że prawo nie nadąża za zmieniającym się rynkiem energii.
Zderzamy się też z problemem związanym z wzrostem cen surowców do produkcji paneli fotowoltaicznych, niedoinwestowaniem sieci energetycznych oraz zakłóceniami ciągłości łańcuchów dostaw utrudniającymi dostępność modułów i inwerterów.
Sukcesy w branży OZE są mimo wszystko dostępne na wyciągnięcie ręki. Zależeć będą od skuteczności usuwania ograniczeń infrastrukturalnych i lokalizacyjnych, jak i również od zwiększenia odporności na zakłócenia łańcuchów dostaw. Do tego przyczynią się z pewnością krajowe inwestycje w innowacje technologiczne i przemysł skupiony na produkcji urządzeń.
Zgodnie z ustawą o Odnawialnych Źródłach Energii do wyliczenia stawki tzw. depozytu prosumenckiego wykorzystywane są rynkowe stawki energii. Od 1 lipca 2022 r. do końca czerwca 2024 roku wyliczenie będzie bazowało na miesięcznej rynkowej cenie energii elektrycznej. Oznacza to, że przez cały nadchodzący 2023 r. fotowoltaika będzie korzystać ze stawek publikowanych w każdym miesiącu przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne.
Są też jednak dobre wiadomości. Ceny zakupu energii, jak i ceny sprzedaży podlegają bowiem tym samym rynkowym prawom. Dochodzi więc do sytuacji, w której wraz z rosnącymi stawkami w cennikach sprzedawców wzrosną również stawki sprzedaży prądu.
3 kroki do zwiększenia sprzedaży fotowoltaiki w 2023 roku
Świetny dział handlowy i menadżer sprzedaży z głową na karku to zdecydowanie mocny as w rękawie każdej organizacji. Jednak w 2023 roku, to nie wystarczy, aby zwiększyć sprzedaż.
Warto zastanowić się również nad tym, jak w firmie wygląda optymalizacja procesu sprzedaży oraz czy jesteśmy w stanie perfekcyjnie i z prędkością światła odpowiadać na pytania i reagować na potrzeby naszych klientów.
Tu pojawia się też ważne pytanie: czy sprzedaż w naszej firmie nadal może bazować na działaniach ad hoc i rozproszonych bazach danych? W sytuacji, gdy w dziale handlowym mamy nie więcej niż 5 osób – może i tak. Sytuacja nabiera jednak innego charakteru, gdy taki dział to kilkanaście, kilkadziesiąt lub kilkaset osób. Świetną wiadomością jest to, że rynek IT odpowiada na potrzeby przedsiębiorców i przygotowuje coraz więcej dedykowanych rozwiązań, które mogą wesprzeć działy sprzedaży.
Oferta uszyta na miarę
Dynamiczna sytuacja geopolityczna, czas kryzysu, w którym się znajdujemy i wiele innych czynników powodują, że klienci wymagają coraz więcej. Jest to absolutnie naturalne, zwłaszcza gdy w grę wchodzi obawa przed tym, co przyniesie jutro. Celem każdej firmy, która sprzedaje fotowoltaikę, powinno przede wszystkim być precyzyjne zbadanie potrzeb konsumenta.
Aby iść z duchem czasu i reagować na potrzeby klientów, konieczne jest przygotowanie oferty idealnej, odpowiadającej na wszystkie potrzeby klienta. Włóżmy już między bajki bazowanie na własnoręcznie sporządzonych tabelkach i stosach papierowych materiałów. Teraz przyszedł czas, aby przejść na najnowocześniejsze narzędzia.
Nieocenionym wsparciem okazuje się tu zautomatyzowany generator ofert PV, który pozwoli szybko i dokładnie zbierać dane m.in. na temat powierzchni dachu, metrażu pomieszczenia do ogrzania, zapotrzebowania energetycznego, miejsca instalacji, kąta nachylenia, systemu montażu, kalkulacji w rozliczeniu net-billing, całości kosztów instalacji, symulacji kredytu i wiele innych. Danych do zebrania jest dużo, a przerobienie ich ręcznie w Excelu czy na kartce papieru nie dość, że może być problematyczne, to jeszcze zabierze zdecydowanie zbyt wiele czasu, którego nie mamy.
Nie możemy zapomnieć, że dla klienta kluczowe jest to, aby oferta była przedstawiona szybko, była czytelna, estetyczna i zawierała warianty, które może on dokładnie przeanalizować.
Twoja konkurencja nie śpi – bądź szybki
Dobre i nowoczesne narzędzie do generowania ofert, to już z pewnością połowa sukcesu. Warto pamiętać jednak o tym, że doskonale dobrana oferta, to nie wszystko. Liczy się również jak szybko zostanie ona dostarczona do klienta.
Czekanie na ofertę od sprzedawcy zdecydowanie ostudzi zapał do kupna, niewyobrażalnie zmniejszając szanse na zamknięcie sprzedaży. Praca z dedykowanymi narzędziami takimi jak np. Salesbook pozwala na automatyczne wysyłanie wiadomości ze spersonalizowaną ofertą jeszcze podczas spotkania. Klient więc, nadal będąc pod wpływem emocji związanych ze spotkaniem z naszym przedstawicielem, będzie mógł podjąć decyzję zakupową.
To samo dotyczy obsługi posprzedażowej. Zadowolony z pierwszego zakupu klient nie dość, że stanie się naszym najlepszym ambasadorem, to z dużym prawdopodobieństwem wróci do nas, gdy ponownie zajdzie taka potrzeba. Ale, aby zamknąć sprzedaż szybko, cały proces musi być dla klienta maksymalnie przejrzysty i zrozumiały, a przesłane dokumenty profesjonalne i spersonalizowane. To właśnie dlatego generatory ofert są najlepszym sprzymierzeńcem każdego sprzedawcy fotowoltaiki.
Wyciągaj wnioski i trzymaj rękę na pulsie
Aby zmierzyć się z liczbą napływających leadów i zapanować nad chaotycznym procesem sprzedaży, warto postawić na niezawodny system CRM. Dzięki niemu od razu wiesz ilu potencjalnych klientów trafiło do systemu, jak układa się prognoza sprzedażowa oraz jakie produkty sprzedają się w Twojej firmie najlepiej.
Nie ma nic cenniejszego w dzisiejszym świecie niż podparte realnymi danymi informacje. Przepis na perfekcyjną sprzedaż w 2023 r. to sprawny proces, nastawiony na skuteczną analizę i działanie. Korzystanie z tematycznych i przejrzystych raportów, to klucz do wdrażania poprawek i doskonalenia lejka sprzedażowego.
2023 rok to również moment, aby stać się elastycznym i skoncentrowanym na kliencie. Wyrzućmy do kosza wypełnianie tabelek w Excelu i postawmy na narzędzia pozwalające odzyskać czas, który można poświęcić na budowanie relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami. Musimy pamiętać, że na końcu każdej sprzedaży jest człowiek i zbudowanie z nim odpowiedniej relacji jest kluczowe do podpisania umowy.
Poznaj najlepsze narzędzie dla sprzedawców fotowoltaiki
Nadchodzący rok, to ogromna szansa dla rynku PV. Jednak obecna sytuacja pokazuje, że przetrwają tylko Ci, którzy do perfekcji dopracowali proces sprzedaży i postawili na niezawodne narzędzia.
Salesbook to sprawdzone narzędzie, z którego korzysta już większość firm z branży fotowoltaicznej w Polsce. W naszym portfolio posiadamy dedykowane kalkulatory PV, pomp ciepła i klimatyzacji, a także moduł montażu oraz moduł klientów referencyjnych.
Więcej o możliwościach Salesbooka przeczytasz tutaj.
Nie czekaj i podnieś swoją sprzedaż o 53% już w pierwszych miesiącach od wdrożenia Salesbooka. Umów się na bezpłatne demo i zobacz, jak Salesbook pomoże Ci zostać mistrzem sprzedaży PV w 2023 roku.